logga, Nordens Bilder galleri nordens bilder, aktuellt


Akvarell på olika sätt, Nordens Bilder

Akvareller trivs bäst i möte med vårljuset, som får minsta nyans att framträda och därför öppnar Galleri Nordens Bilder på kulturhuset Vingen i Amhult återigen en stor akvarellutställning denna gång kombinerad med keramik. Lördagen 12 mars blir det vernissage med välkända konstnärerna Lena Rydén, Yngve Stéen , Ulf Sveningson och Gunilla Fridholm, som fyller väggar och golv med sinsemellan helt olika uttryck.
Vernissagedagen blir det också visor från kust och hav framförda av Fredrik Johansson. En hyllning till den bortgångne Yngve Stéen, som ofta arbetade med Göteborgs hamninlopp i sina bilder. Arr. ABF

Utställningen pågår 12 mars–3 april 2011 med Konstvisning – Samtal i utställningen sön 20 mars kl 14 och Kvällsföredrag med konstnären Ulf Sveningson och journalisten Gert Malmberg tors 24 mars kl 19
(Arr. Torslanda Allmänna Konstförening)

 

 

Lena Rydén från Göteborg gick på Hovedskous Målarskola 1965–75. Hon har alltid arbetat mycket ambitiöst och intensivt, periodvis med flera olika tekniker samtidigt. Länge var det klassiskt porträtt och modellmåleri som dominerade och det tog tid att komma fram till ett uttryck som istället för det personliga tog fasta på kroppens rörelse och språk på ett mer idémässigt plan med kraftfulla former och stora penseldrag. Under en studie-och arbetsresa till Kina på 90-talet hittade hon fram till en ny disciplin och känslighet i sina bilder. Konstundervisningen i Kina som en del av en livsfilosofi satte djupa spår och lärde henne att strama åt sin kraft, samla resurserna och att arbeta med en mer ömsint och meditativ inställning. Akvarelltekniken kunde börja användas på ett nytt och överraskande sätt.

Lena Rydén, Nordens Bilder



Yngve Stéen gick ur tiden 2009. Han studerade vid Hovedskous och Valands målarskolor 1956–64. Periodvis arbetade han som konstpedagog men också tillfälligt i hamnen. Han var verkligen en genuin göteborgare och förblev trogen sin stad sedan barndomsåren vid Färjenäs älvstrand på Hisingssidan. Under sina ständiga milslånga vandringar längs hamnen, Masthugget, Majorna, fiskhamnen och varven men också ute i södra skärgården byggde han upp en bank av minnen, känslor och stämningar, som kom till uttryck i främst akvareller.
Motiven har skiftat och även om det blev många stilleben, blommor, grönska och stadsvyer, så återkom han alltid till skildringar av hamninloppet i olika ljus och dagrar. Efter ett helt livs erfarenhet kände han naturens och årstidernas alla skiftningar längs älven ut mot havet.

Yngve Stéen, Nordens Bilder



Ulf Sveningson utbildad vid Konstindustriskolan på 60-talet och välkänd tidningstecknare på GP under många år har alltid haft ett brett och inspirerande arbetsfält, som har medfört många resor och de mest skiftande arbetsuppgifter. Som yrkesman har han blivit van vid att genast ta fasta på det tydliga och karakteristiska. Med stor känslighet och nyfikenhet inför motivet kunde hans bilder utvecklas till något mer än tidningsteckningar för engångsbruk. Snabba skisser av kända personligheter, främmande länder och modets glamorösa värld förmedlade upplevelser av stämningar och dofter, som länge levde kvar när vi kastat tidningen. Under flera år arbetade han och kollegan Gert Malmberg med att dokumentera fyrar i främst Sverige och Norden. Efter ca 250 fyrar är det populära projektet avslutat.

Ulf Sveningson, Nordens Bilder



Gunilla Fridholm bosatt i Lerum och med utbildning från Konstindustriskolan på 60-talet var en av drivkrafterna bakom skapandet av Konsthantverkshuset i Göteborg . Hon är sedan länge känd för brukskonst med enkla rena former, men också för många offentliga utsmyckningar i figurativ stil med djur-eller människomotiv. Hon använder ett universellt formspråk i stora släta stengodskärl, uppbyggda i lerrulleteknik med enkel dekor och sparsam glasyr, där traditionen från Afrika och från antikens medelhavskulturer övergått till självständig skulptur.
Gunilla Fridholm har alltid arbetat intuitivt och länge experimenterat med färg och form för att nå fram till kraftfulla laddade uttryck i leran. Färgerna rör sig i en jordbunden skala som svart, brunt, rött och ljus terrakotta.

Gunilla Fridholm, Nordens Bilder

Läs om tidigare utställningar: