logga, Nordens Bilder galleri nordens bilder, aktuellt


Naturnära, Nordens Bilder

Lagom till det återvändande ljuset öppnar Galleri Nordens Bilder en ny akvarellutställning kombinerad med keramik på Vingens kulturhus i Amhult, Torslanda. Under rubriken Akvarell, speglar och små händer och med vernissage lör 6 mars 2010 visar Lars Eje Larsson och Soile Wernemyr akvarell och nyblivna Grez-stipendiaten Ulrika Wallin keramik. Med tanke på den franska anknytningen hos konstnärerna blir det också Franska visor på vernissagedagen framförda av Ylva Petrén och Fredrik Johansson. (Arr. ABF ).

Utställningen pågår 6–28 mars 2010 med s&aouml;rskild Konstvisning sön 14 mars och Konstföredrag med Lars Eje Larsson tors 18 mars (Arr. TAK)

 

 

LARS EJE LARSSON har sedan 80-talet arbetat med ett mycket personligt och tydligt uttryck i främst akvarell och grafik. Han har visat sig i hela Sverige men också utomlands och överallt har han väckt uppmärksamhet med sin virtuositet, sitt speciella gnistrande ljus och sin generösa pedagogiska hållning. Han är sedan många år bofast i Göteborg men under en 10-årsperiod pendlade han också till det egna huset i Provence. Han studerade vid KV Konstskola, Gerlesborgsskolan i Bohuslän och senare vid teckningslärarlinjen i Umeå 1977–81 och i många år därefter arbetade han som bildlärare i skolorna.
Han började tidigt experimentera med måleri för att klargöra uttryck och testa gränser. Med tiden har han förfinat sin teknik till ett bildspråk präglat av många variabler och experimentell lust. Tidiga bilder var realistiskt föreställande med natur, interiörer, stilleben och figurframställningar men på senare tid har han blivit mycket friare både i färg och form. Det livgivande ljuset har alltid varit det bärande temat i hans måleri och samspelet ljus-färg sprider kaskader av energi ut ur hans bilder. Ibland använder han sig av kontraster och dissonanser i färgen för att undvika det alltför sköna och istället låta det gnissla till.

Artikel i Zenit höst 2008 sid 16 Från kaos till struktur, ljus och dissonanser

Lars Eje Larsson, Nordens Bilder



SOILE WERNEMYR från Stenungsund är en konstnär med en säregen utstrålning och kommunikationsförmåga som alltid når fram och lyckas beröra sin publik på ett genomgripande sätt. Hon är känd för sina akvareller med enkla men laddade vardagsmotiv, som ofta handlar om den privata sfären och den globala tillvaron. På senare tid har hon haft flera viktiga uppdrag för offentlig miljö, där den mänskliga närvaron och respekten för individen har smugit sig in överallt i hennes arbete.
Soile Wernemyr kom till Sverige från Finland 1960 som barn. Det var en stark och traumatisk upplevelse och i bakgrunden fanns dessutom historien med släktens ofrivilliga förvisning från Karelen, som satt djupa spår. Sedan 80-talet har hon arbetat både som bildlärare och konstnär, men verkar numera enbart som fri konstnär. Konsten har alltid varit starkt personlig och hon väjer inte för verkligheten. Hon söker efter det som fattas och strävar efter lugn i en galen värld. Akvarellerna är alltid överraskande i färg och form och kan innehålla både figurativa och abstrakta delar. Färgen är framför allt bärare av känsla.

Artikel i Zenit vår 2006 sid 20 Samtal i rött

SOILE WERNEMYR, Nordens Bilder



Keramiker ULRIKA WALLIN är känd för ett tydligt och starkt uttryck, som kom att förändras markant, när hon bosatte sig i det lilla idylliska Stockevik nära Skärhamn på Tjörn. Under hela 60-talet studerade hon på Nyckelviksskolan och på Konstfack i Stockholm och var länge bunden till stadsmiljö. Idag arbetar hon på landet intill bergen och havet, och en del av landskapets kraft verkar gå in i hennes ursprungliga och rena keramik i mörka toner. I ett mellanting av bruksgods och skulptur leker hon med ljus och skuggor, matta och blanka ytor och bränner sina objekt med reduktionsteknik, så att keramiken blir svart-metallisk med ett sällsynt levande skimmer.
Under lång tid har hon arbetat med fyrkanter, fat, fruktformer och höga smala speglar inlagda mellan kraftfulla strama former. Speglarna har med tiden blivit allt smalare och ibland fått en extra djupdimension, men skimret och mörkereffekterna finns där oavsett de krympande måtten. På senare tid har ett tema med händer på klot, fat och skrin, där också abstrakt dekor kan förekomma, kommit in i arbetet liksom i förbifarten med en tydlig poetisk underton.

Artikel i Zenit vinter 2009 sid 60 En skimrande renhet

Ulrika Wallin, Nordens Bilder

Läs om tidigare utställningar: