logga, Nordens Bilder galleri nordens bilder, aktuellt


Ljuset och luften, Nordens Bilder

Vårljuset är äntligen här och därför öppnar Galleri Nordens Bilder lör 14 mars 2009 en ljusfylld utställning på Kulturhuset Vingen i Amhult. Under temat Ljuset och luften visar konstnärerna MARGARETA BLOMBERG, ANITA HAGMAN, ARNE ISACSSON och MARGARETA MANNERVIK måleri, paper art och keramik med ljuset som gemensam nämnare.
Vernissage lördag 14 mars kl 12–16. På vernissagedagen sjunger också trubaduren Fredrik Johansson nordiska visor med ABF som arrangör.
Utställningen pågår 14 mars–5 april 2009 med Konstvisning – Samtal i utställningen sön 22 mars kl.14 och Konstföredrag tors 26 mars kl.19, då välkände konstnären Bengt ”Becke” Hinnerson talar om olika sätt att fånga ljus, dagrar och atmosfär under rubriken Ljuset och luften (entré). Bakom dessa båda arrangemang står Torslanda Allmänna Konstförening (TAK).



MARGARETA BLOMBERG med utbildning från Konstfack i Stockholm och alla tre Gerlesborgsskolorna är sedan länge bosatt i Gerlesborg. Hon bär på minnen av ljus från ostkustens skärgård och från många vistelser i Provence, men det speciella ljuset i norra Bohuslän blir mer dramatiskt med närheten till öppet hav och alla skiftningar, som sprider gnistor. Hennes bilder i främst olja bär alla på en spröd ömsint ton och är fulla av ett transparent ljus oavsett det gäller modellstudier eller stilleben. Margareta Blomberg arbetar alltid med skissen som utgångspunkt och den finns där som ett skelett och en stomme under målningen. Ibland är skissen en konstform i sig, subtil, skir och luftig, avslutad i exakt rätt moment. Det är ljuset hon skildrar – intill det att ljuset och motivet förenas.

MARGARETA BLOMBERG, Nordens Bilder



ANITA HAGMAN har länge bott utanför Kungälv, där hon också har sin verkstad. Hon studerade vid Slöjdföreningens skola 1959–63 och är välkänd för sitt arbete med porslinslera. Hennes stora vida skålar är mästerverk inom drejkonsten och praktiskt taget nästan omöjliga att framställa i det tunna godset, som känns kinesiskt genomskinligt och klangfullt. Det ligger mycket segt arbete och lång erfarenhet bakom dessa lätta svävande kärl, men Anita Hagman har ett enormt tålamod och gillar dessutom att arbeta med hårt motstånd. Hon målar snabbt och impressionistiskt direkt på porslinsleran utan skisser. Enkla, eleganta stiliserade motiv hämtas ur naturen, såsom vass, gräs och växtlighet, där vinden drar fram. På senare år har hon börjat arbeta med större kontraster i färg, form och uttryck.

ANITA HAGMAN, Nordens Bilder



Professor ARNE ISACSSON, grundare av Gerlesborgsskolan har med en enorm arbetskapacitet, viljestyrka och god organisationsförmåga befäst skolans ställning och gett den en unik position i Norden. Han är mest känd för sina blixtsnabba intryck i akvarell av de bohuslänska bergen. Bilderna gnistrar och sprakar av vitalitet och bergen vid Bottnafjorden har varit ett ständigt återkommande motiv. Det finns ofta ett temperament och en rastlöshet i hans produktion, som stämmer med den snabba tekniken. Den till synes lättsamma penselföringen är i själva verket uttryck för en medveten och mycket behärskad teknik.
Arne Isacsson rensar och skalar bort oväsentligheter ”visuellt skräp” ur landskapet för att få fram en kärna av koncentrerat liv. Det finns inte ett onödigt streck eller en likgiltig prick i hans bilder. Trots sin höga ålder arbetar han fortfarande varje dag med nya tekniker som collage, monotypier och laminat men ljuset har blivit allt viktigare.

ARNE ISACSSON, Nordens Bilder




MARGARETA MANNERVIK från Hönö är en av våra mest kända papperskonstnärer med stort internationellt engagemang. Hon studerade vid Konstfack i Stockholm 1956-60 men efter många år som målare, tecknare och teckningslärare ändrade hon inriktning på 80-talet och började med stor hängivenhet att försöka vidareutveckla papperskonsten. Margareta Mannervik tillverkar papper på kinesernas uråldriga sätt och har studerat den asiatiska tekniken i Japan. Av linne, bomullslump och växtfibrer, som nässlor, vass, strandråg, lin, liljeväxter, lök och bananblad framställer hon sitt eget konstpapper. Hantverksprocessen är mödosam och innehåller många olika moment, men varje färdigt ark får en egen sensuell och konstnärlig utstrålning. På ett både logiskt och oerhört sensibelt sätt länkar hon papprets organiska liv till symboler för vatten, växande, liv, kvinnlighet, fruktsamhet och jord.

MARGARETA MANNERVIK, Nordens Bilder



Läs om tidigare utställningar:

Starka kvinnor ur Gerlesborg 4–26 oktober 2008
Kärlek till färgen 8–30 mars 2008